Lathyrus Loveeerrhh: Få Et Par Tricks!

Lathyrus aka. ærteblomster er og bliver en sommerfavorit hos mig! Og jeg er ellers typen, der altid skal prøve nyt i mine krukker.

Jeg forspirer dem i min bedroller, som er dejlig nem at sætte ud på terassen om morgenen – og tage ind igen om aftenenen. Desværre var jeg alt for utålmodig og såede de første for tidligt, hvilket medførte lange ranglede spirer, som aldrig ville blive kønne… Man skal/bør knibe topskuddene af efter 2. bladpar er kommet, så jeg tænkte “gad vide hvad der sker, hvis jeg bare hakker dem af ved jorden nu? De er jo alligevel ødelagte…

Så jeg kappede dem af langt nede og satte toppene i vand og se bare hvad der er sket! De amputerede babyspirer kæmper videre, som om intet er sket OG toppene har slået rødder! Det er bare noget der varmer mit ærteblomsterhjerte… Selvom jeg selvfølgelig nåede at bestille og så nye frø. Nu har vi alt for mange, til vores mini-have… men igen – det KAN man vel ikke næsten ikke få…

Så tre gode tips til ærteblomster:

1. Lav et minidrivhus ud af en bedroller (det gælder naturligvis ikke kun lathyrus – jeg har en del forskelligt i min)

2. Giv ikke op selvom spirerne er blevet for lange og tynde! Bare frem med saksen og “Kan I SÅ komme tilbage på plads-attituden”!

3. Sæt topskuddende i vand og få dobbelt så mange lathyrus. Også fra dem, der er sået “ordentligt” – alle skal jo knibes.

Forspiring I Bedroller

Forspiring I Bedroller

Forspiring af Lathyrus - et super trick

Forspiring af Lathyrus – et super trick

2 thoughts on “Lathyrus Loveeerrhh: Få Et Par Tricks!

  1. Elsker din idé – den skal klart kopieres i min lille lejlighed! Jeg har tilføjet din blog til en liste over gode blogs om altanhaver og urban gardening – det håber jeg er ok! Ellers må du endelig skrive til mig. Du kan se indlægget her: http://ninasaltan.blogspot.dk/
    Glæder mig til at følge din krukkehave:)
    VH
    Nina

    • HOLD da op hvor blev jeg lige glad dér! Det er da så lækkert at høre – og se! Sådan liiiige nævnt over Mr. Dalby😉
      Virkelig virkelig dejligt at åbne for sådan en kommentar – tak tak tak! Og hvor er din blog bare fin! Den lader jeg være åben til i morgen, hvor jeg forhåbentlig får tid til at dykke grundigere ned i den🙂
      God weekend!

Skriv et svar

